گزارش افتتاحیه دوره پنجم تربیت مربی «حکمت و استراتژی برای کودکان و نوجوانان»

دوره «پنجم» طرح تربیت مربی “حکمت و استراتژی برای کودکان و نوجوانان” مورخ ۱۳۹۶/۰۲/۱۱ در اراک، ساختمان شهید کاوه نبیری واقع در خیابان امام برگزار گردید.

اولین جلسه از دوره پنجم طرح تربیت مربی، با تلاوت آیات کلام‌ الله مجید آغاز گردید که پس از آن مختصر توضیحی در مورد چگونگی شروع طرح و تهیه‌ی محتوا ارائه شد. ابتدا خلاصه‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه‌ی «اهمیت تربیت کودک» بیان گردید که ایشان سال‌های متمادی به اهمیت این موضوع پرداخته‌اند تا جایی که مبحث فلسفه برای کودکان و جایگزین شدن فکرمحوری به جای حافظه محوری و نهایتاً انسان تراز را مطرح می‌کنند. با توجه به تأکیدات ایشان، در سال ۸۷ طرح «حکمت و استراتژی برای کودکان» توسط مرکز بررسی‌های دکترینال کلید خورد و تحقیقات انجام شده و محتوای گردآوری‌شده جهت اجرا در مدارس آماده گردید که اندیشکده حکمت عهد نیز از سال ۱۳۹۳ به اجرای آن در استان مرکزی همت گماشته است. پس از ارائه‌ی مقدمه، از مربی دوره خانم قوامی دعوت شد تا حضار محترم را با طرح، نحوه‌ی اجرا و کیفیت آموزش آشنا کنند.

وی با استعانت از خداوند متعال و ضمن توضیح مختصر حول واژه‌ی «تربیت» در نگاه رهبر معظم انقلاب به هدف طرح پرداخت: تربیت از دیدگاه رهبر انقلاب به دو بخش تربیت درونی و تربیت بیرونی تقسیم می‌شود؛ که یک بخش مربوط به تزکیه است، یعنی تربیت قوای روحی و بخش دیگر تعلیم است و مربوط به تقویت قوای عقلانی و این مبحث “تعلیم” مدنظر ما است که خود از دو بعد بررسی می‌شود. ابتدا تربیت مربی‌ای که می‌خواهد کودک را تأدیب کند و سپس پرورش کودکی است که قرار است فکرش شکل بگیرد.

خانم قوامی با اشاره به آیه «وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَهَ» و تقدم تزکیه بر تعلیم، پرورش متوازن هر دو بعد را متضمن ساختن جامعه تراز دانست و ادامه داد: اگر ابعاد ذکرشده باهم رشد داده شوند و قوت بگیرند آن‌ وقت است که نتیجه منجر به انسان ترازی می‌شود که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره می‌کنند که کار ما باید ساختن انسان ترازی باشد که منتج به جامعه‌ی تراز شود.

مربی طرح، با اشاره به حوزه‌های رسمی و غیررسمی اجرای طرح «حکمت و استراتژی برای کودکان» به عدم محدودیت اجرای این طرح در مکان‌های مختلف پرداخت و افزود: طرح مذکور در تمام حوزه‌ها و تمام مکان‌ها اعم از مدارس و مساجد و کانون‌ها و حتی در خانه قابل اجرا است؛ یک مادر در خانه می‌تواند به آموزش کودک خود بپردازد. پیامبر اکرم (ص) سه مرحله‌ی هفت ساله را برای یک فرد در نظر می‌گیرند و می‌فرمایند در هفت سال اول، کودک سرور است و باید بازی کند، در هفت سال دوم فرمانبردار است و باید پرورش پیدا کند و نهایتاً هفت سال سوم وزیر است. برنامه‌ریزی فعلی جهت اجرای طرح برای هفت سال دوم زندگی فرد است. متأسفانه در حوزه‌ی رسمی آموزش، در مدارس، تنها به موارد تئوری پرداخته می‌شود و اهمیتی به درک کودک از جهان پیرامون داده نمی‌شود اما کاری که قرار است صورت گیرد تقویت قوای عقلانی کودک و جهان‌بینی او است؛ که این خود نیازمند درک مربی از مطالب و محتوا است. اگر محتوا کامل درک نشود، نمی‌توان آن را به خوبی به کودک منتقل کرد چون مربی باید برای کودک تصویر را به درستی بسازد.

خانم قوامی در ادامه نحوه‌ی برگزاری کلاس‌ها را توضیح دادند: کلاس‌ها تا اواسط تیر به صورت ارائه‌ی محتوا در جلسات برگزار می‌شود، البته جلسات نیز با تقسیم‌بندی زمان به چند بخش جهت ارائه مربی، مباحثه‌ی گروهی و پخش کلیپ برگزار می‌شود و پس از آن افراد متقاضی جهت کارآموزی با مربیان اندیشکده به مراکز مختلف اعزام خواهند شد. در نهایت چند جلسه‌ی انتهایی از دوره را جهت گزینش افراد خواهیم داشت تا بررسی شود افراد به قدرت ارائه‌ی محتوا رسیده‌اند یا خیر. اتمام دوره با اتمام فصل تابستان خواهد بود.

وی ضمن بیان اهمیت بحث تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، معضل عدم تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری درست را در برخی افراد بزرگ‌سال مورد توجه قرارداد و اضافه کرد: افراد باید از زمان کودکی به تمرین بپردازند تا در بزرگ‌سالی با این مشکل مواجه نشوند. این خود وابسته به نحوه‌ی آموزش کودک است تا فرد طوری پرورش یابد که نقاط ضعفش، تقویت شود. در این راستا ما با ۱۶ روی‌کرد (روش مواجهه با مشکلات) به آموزش کودکان در ساختن تصمیم و گرفتن تصمیم می‌پردازیم. روی‌کرد اول، روی‌کرد آیت ‌مدار است که پایه‌ای‌ترین و اساسی‌ترین روی‌کرد می‌باشد و با جهان‌بینی فرد سروکار دارد، دید کودک را به جهان عوض می‌کند تا با دیدن یک موجود یا یک رفتار در طبیعت، از آن موجود یا رفتار، درس گرفته شود؛ این می‌شود یک نمونه از تصمیم­سازی در آینده‌ی فرد. حتی پس از تدریس چندین جلسه از این روی‌کرد، کودک، خود به دنبال درس گرفتن از محیط اطراف خودش برمی‌آید تا بقیه موارد را کشف کند. در تدریس موارد، از روش القای غیرمستقیم و با استفاده از تصاویر و انیمیشن، جهت برقراری ارتباط بهره برده می‌شود.

خانم قوامی با توضیح مختصر در مورد روی‌کردهای موجود در طرح، از جمله روی‌کرد انسان‌مدار، اجتماع‌مدار، رزق‌مدار و… به روی‌کرد تصمیم مدار به عنوان روی‌کرد دومی که در این طرح آموزش داده می‌شود، اشاره کرد و به سؤالات حضار در مورد تفاوت تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، ابزار کار و کتاب راهنما و سطوح طرح پاسخ دادند. وی متذکر شد که: طرح دارای ۶ سطح می‌باشد که گام اول اجرای طرح، آموزش سطح یک است. سطح یک شامل دو روی‌کرد می‌شود؛ روی‌کرد آیت مدار و روی‌کرد تصمیم مدار. کودکی که قرار است تحت آموزش قرار گیرد در هر پایه‌ی تحصیلی که باشد باید از سطح یک شروع به دریافت محتوا کند. بعد از پشت سرگذاشتن این شش سطح به مباحث اتاق نوجوان می‌رسیم و بعد از آن مباحث در دوران جوانی با کلبه‌کرامت ادامه پیدا می‌کند. یعنی فرد از ابتدای کودکی تا دوران جوانی تحت آموزش قرار می‌گیرد. فردی که قرار است به عنوان مربی طرح نیز دوره را پشت سر بگذارد، باید از سطح یک شروع به دریافت محتوا کند.

 در انتها با پخش کلیپ از سخنان رهبر انقلاب در مورد آموزش فلسفه به کودکان و همچنین کلیپی در حوزه‌ی تأثیر انیمیشن‌ها بر افکار و رفتار کودکان، تأکید بر اهمیت آموزش کودک شد تا مبحث اجوتینمنت (تربیت تفریحی) نیز مورد توجه قرار گیرد.


گزارش تصویری اولین جلسه

از دوره‌ پنجم تربیت مربی

۱

۲

۳

۴

۵

پیام بگذارید

ads