گزارش همایش “درآمدی بر دوره تربیت مربی حوزه کودک و نوجوان”

گزارش همایش “درآمدی بر دوره تربیت مربی حوزه کودک و نوجوان”

به یاری خداوند متعال، همایش درآمدی بر “دوره تربیت مربی” حوزه کودک و نوجوان توسط اندیشکده حکمت عهد با همکاری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان مرکزی در روز پنج شنبه مورخ ۲۸ دی ماه ۱۳۹۶ در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس برگزار گردید.

در ابتدای همایش خانم محمدمیرزایی رئیس دایره نشر ارزش های مشارکت زنان در دفاع مقدس با اشاره به جایگاه مربیان خصوصاً بانوان در تربیت فرزندان بیان داشتند که معرفت و فرهنگ و تمدن را با رفتار و عمل خود، دانسته یا نادانسته به کودک و نوجوان، منتقل میکنند و سرمایه گذاری در این امر را از جایگاه ویژه ای برشمردند.

در ادامه آقای کاظمی، ریاست اندیشکده حکمت عهد با اشاره به سابقه فعالیت اندیشکده حکمت عهد در سطح شهر اراک از سال ۱۳۸۸، واژه اندیشکده را تبیین نموده و بیان داشتند: همانطور که از لغت اندیشکده بر می آید، برمی گردد به تفکر کردن و اندیشه کردن. اساسا کاری در حوزه فرهنگ نتیجه بخش خواهد بود که پشتوانه فکری و محتوایی محکمی داشته باشد. این پشتوانه فکری چطور رقم میخورد؟ اینکه در نظام عده ای را داشته باشیم که بدون اینکه نگاه سیاسی داشته باشند به کار فرهنگی و فکری بپردازند. البته بصیرت سیاسی مهم است. رهبری در کتاب دغدغه های فرهنگی میفرمایند: مجموعه های فرهنگی باید رده های صفی و ستادی از هم جدا کنند. صف به رده هایی میگویند که در صحنه دارند میجنگند. در جنگ، مثل نیروهایی که در خط مقدم می جنگند. آن افرادی که عقب ایستاده اند، مدیریت فکری می کنند، پشتوانه لجستیکی را فراهم میکنند. آن ها را میگویند ستادی. دغدغه رهبری این است که مجموعه های فرهنگی این دو رده از یکدیگر گم نکنند. بعضا دیده می شود که مجموعه ها در صحنه خود هم فکر میکنند هم عمل میکنند و اسم این را آتش به اختیار می گذارند.

خوب امروزه در آمریکا بالای ۲۰۰۰ اندیشکده وجود دارد که در زمینه های مختلف، تصمیم های مختلف را می سازند. برای چه کسانی؟ برای کسانی که در عرصه مدیریتی کشورشان حضور دارند. ریاست جمهوری و دستگاه های وابسته به آن. این نهاد ها تصمیم ها را می سازند و مدیران بهترین تصمیم را می گیرند. پس اندیشکده و در اصطلاح لاتین think tank خاصیتش این است که همه چیز در خودش است. مثل تانک نظامی که همه چیز در خودش است. امروز نظام، در حوزه کودک و نوجوان، با معظلی روبرو شده و آن هم تهاجم فرهنگی از طریق الگوهای غیربومی و غیراسلامی است.

ایشان با اشاره به ننگین دانستن سند ۲۰۳۰ از دید رهبر انقلاب ادامه دادند: اینکه این سند، در نهادهای ما پذیرفته میشود، علتش آن خلاء تئوریک است که مسئولین ما دارند، اینکه نتواستند وقت بگذارند که الگوی عمومی تهیه بکنند. چرا باید طوری عمل کنیم که رهبری با غضب بگوید که: شورای عالی انقلاب فرهنگی چه میکند؟

آقای کاظمی با اشاره به هفده بند سند ۲۰۳۰ عنوان داشتند که سند ۲۰۳۰ بسیار گسترده تر از آن چیزی است که در رسانه ها مطرح می شود که یک بند آن آموزش و پرورش است که در چند وقت اخیر، یونسکو استان مرکزی و شهر اراک را به عنوان پایلوت برای این موضوع انتخاب کرده است.

ریاست اندیشکده حکمت عهد با بیان موضوعاتی چون آدرس غلطی که مسئولین در اجرای سند ۲۰۳۰ در سطح شهر اراک می دهند، بحث خصوصی سازی آموزش و پرورش، بیان نمودند اگر امروز آگاه نباشیم بلایی سر ما و سر نسل آینده می آید که شاید هیچ وقت نتوانیم آن را جبران کنیم. امروز جبهه انقلاب به خودش افتخار می کند که در هر حوزه ای که جریان غیرانقلابی درمانده میشود و حرفی برای گفتن ندارد و لاجرم رو می آورد به اینکه از خارج از کشور الگو وارد کند، الگو ارائه می کند؛ چون سرمنشا قوی ای به نام قرآن داریم.

اگر میبینیم که امروزه حاج قاسم سلیمانی یا محسن حججی ها در جامعه هستند، این ها خروجی آموزش و پروش نیستند بلکه محصول قرآن و جبهه انقلاب هستند. پس ما از دل قرآن الگو ارائه میدهیم. یکی از این طرح ها، الگوی حکمت و استراتژی برای کودکان است که پیرو مطالبه مقام معظم رهبری است که بارها به فلسفه برای کودکان اشاره نمودند و فرمودند حافظه محوری را از آموزش و پرورش بردارید. فلسفه برای کودکان یعنی دادن روش تفکر به بچه ها.

فلسفه برای کودکان یعنی اینکه ما بتوانیم به فرزندانمان قوه فرقان بدهیم. یعنی اینکه هروقت بین دو راهی حق از باطل و درست از غلط قرار گرفت بتواند تشخیص دهدکه کدام یک را باید انتخاب کند.

ایشان با اشاره به محتوا و منبع دوره های استراتژی برای کودکان عنوان نمودند از طریق تربیت تفریحی یعنی با کمک سرگرمی و بازی و بدون القای غیر مستقیم با استفاده از منابعی چون قرآن، احادیث و فقه اسلامی، مطالبه رهبری را تئوریزه و اجرا نموده ایم و مفتخریم که پس از تهران، اولین استانی هستیم که طرح استراتژی برای کودکان را اجرا کرده ایم.

استاد حائری زاده عضو هیئت علمی اندیشکده یقین با اشاره به طول تاریخ چندهزار ساله بشر و سابقه داشتن حکومت الهی توسط پیامبران،۴۰ سال پیوسته حکومت به نام الله در ایران را فرصت استثنائی دست انسان مؤمن طی چندهزار سال مسیری که داشته، دانستند و بیان نمودند به قول رهبر انقلاب جهان امروز دو قطب است: اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآۆُهُمُ الطَّاغُوتُ.

یک جهان تحت نفوذ ولایت الله یک جهان دیگر تحت نفوذ ولایت طاغوت. ولایت الله محملش در ساختمان ها و این ظواهر نیست بلکه در قلب انسان است. قلب است که ایمان می آورد. اعراب آمدند و به پیامبر گفتند که ایمان آوردیم بلافاصله آیه نازل شد که پیغمبر به اعراب بگو که ایمان نیاوردید بلکه اسلام آوردید. هنوز ایمان در قلب شما وارد نشده است. جهان جغرافیایی تقسیم نمیشود مثل آفریقا و غیره، آن تقسیمات کره زمین است. هر قلبی که در آن نور ولایت قرار است جهان تحت نفوذ الله تا آن جا پیش رفته است. ممکن است در یک خانه این دو جهان باشد ممکن است که در یک کشور این دو جهان باشد… توحید یعنی اینکه مردم را از جهان ظلمات بگیریم و بندازیم در جهان نور. جهان به همین سادگی است. بحث جهت مطرح است. یا رو به نور هستیم یا پشت به نور. آیت قلب انسان کره زمین است. کره زمین وقتی رو به خورشید است روز است وقتی شب میشود پشتش به خورشید است. خورشید و زمین هردو سرجایشان و در مدارشان هستند. این زمین است که پشتش را به خورشید کرده است. حضرت ابراهیم میگوید که وقتی رویت را سمت فاطر سماوات و ارض کردی در موضع نورانیت هستی. مثل وقتی که رویم را سمت پروژکتور میکنم.

استاد حسام حائری زاده در پاسخ به توحید یعنی چه می فرمایند: آن طور که به ما یاد دادند که غلط هم هست میگویند یکتاپرستی؛ این احدیت است. توحید یک چیز دیگر است؛ توحید یعنی اینکه خودم را از ظلمات به نور ببرم. جامعه توحیدی یعنی همه مردم دست بندازند بقیه را ظلمات به نور ببرند. به این میگویند هجرت. هجرت از ظلمات به نور. آیا ما جامعه توحیدی شکل داده ایم؟ بله. آیا انقلاب اسلامی کارآمد بوده؟ بله. چکار کرده؟ دست انداخته خیلی ها را از ظلمات به نور کشانده و این اقدام فردی نبوده است. قبل از انقلاب و در گذشته افرادی بوده اند که به طور فردی مردم را هدایت میکردند، مثل انبیاء. ولی مسأله ما این است که همه یک اجتماع این باشد. تبدیل به جریان شود نه صرفاً یک سری امواج. موج باید بیاید تا موج قبلی را تقویت کند که به این امواج هم افزا میگویند تا تبدیل به جنبش شود.

ایشان سالگرد اجرای برجام یادآوری می کنند و بیان می دارند در سکوت خبری آنهایی که مدعی آن بودند هیچ خبری ازشان نیست که از آن ها بپرسیم پس از یک سال اجرا نتیجه اش چه شد؟ همه این ها نتیجه عدم عبرت است، کار همه پیامبران نیز همین عبرت دادن بوده است.

الان مساله ما بحث ما کودکان است. کاری سر کودکان می آورند که از همان ابتدا توحید در نظر کودکان نابود می شود. چون توحید امری فطری است یعنی فطرتاً انسان موحد است. این هوای نفس است که شرک را با آن قاطی می کند. بعد ما یک فوق تخصص و فوق دکترا داریم در مشرک کردن بچه مان. اول همان توحید بچه را میزنیم. بچه فطرتاً صدق و کذب را متوجه می شود. به بچه می گوییم وقتی تلفن زنگ میزند بگو نیستم. به بچه می گوییم زرنگ باش. صدق و کذب یکی از انواع ثنویت توحیدی است. در قرآن این گونه است که دو ستون از مفاهیم داریم ستون حق و ستون باطل. مثل صدق و کذب، شک و یقین، کفر و ایمان، سعادت و شقاوت. باید ستون باطل را زد و ستون حق را گرفت؛ به این توحید می گویند. ولی ما در نگاه بچه صدق را میزنیم. در حالی که کذب را باید بزنیم و صدق را بگیریم. به بچه می گوییم گاهی وقت ها شرارت لازم است، اسم این را زرنگی می گذاریم.

عضو هیئت علمی اندیشکده یقین ادامه می دهند که کل ایدئولوژی و آیین شرق در چین و ژاپن و کره و هند، شینتوئیسم و بودیسم و کنفسیوئیسم بر پایه ثنویت ین و یانگی است؛ ثنویت متضاد ضروری یعنی انسان دو هزار سال پیش مثل بودا نگاه کرده به طبیعت و دیده که شب است و بعد از آن روز نمی شود فقط روز یا فقط شب، کمی سیاه کمی سفید… به همین شکل فهرست بلند بالایی درست کرده است: هم زن هم مرد هم خشم هم تر. دوتایی را کنار هم چیده است؛ این ها ثنویت هایی هستند که متضاد هم هستند ولی ضروری هم هستند. این را مبنای فهم خود از عالم قرار داده است. بعد آن تسری داده به اخلاق بشر به اسم تعادل. مثل ورزش های رزمی که به دنبال تعادل هستند. تعادل اصل اساسی است که باید بین ثنویت های متضاد برقرار شود.

با این روند در ذهن اینطور متبادر میشود که چقدر به یاد خدا باشیم؟ همه اش که نمیشود به یاد خدا بود. کمی هم غفلت کنیم. مقابل ذکر، غفلت است. امروزه غفلت همان سرگرمی است.

خود غربی ها در دانشگاه های آمریکا بیش از ۴۰۰ استاد فلسفه گفته اند که کارگردان فیلم ها و انیمشین ها فیلسوف هستند. کتبی را در این باب نوشتند. مثل باب اسفنجی و فلسفه.  مثلا در سریال لاست. اسم یکی از کاراکتر های سریال جان لاک است. اسم دیگری دیوید هیوم است. یعنی همان اسم فلاسفه غرب.

رهبری ابتدای زمانی که رهبر شده بودند فرمودند: ما میخواهیم جامعه قرآن مجسم شود. یعنی جهان کفر و ایمان در آن تشکیل شود. جامعه توحیدی یعنی جامعه بی نفاق نه جامعه بدون جبهه کفر. اول باید نفاق را در خودمان نابود کنیم. مبارزه امروز جامعه اسلامی با نفاق است نه با کفر.

جهان کفر زمان پیامبر ایران و رم بودند که نتوانست در مقابل جامعه نبوی کاری کند. جریان نفاق بود که ثقیفه را برپا کرد. از زمان صدر اسلام تا شهادت اباعبدالله ۶۰ سال می گذشت که ۴۰ سالش معاویه حاکم بوده در شمال جهان اسلام. که پسر ابوسفیان بوده. معاویه با هر ۳ خلیفه درگیر بوده و در نهایت در صفین با حضرت علی جنگید. همه این ها از جریان نفاق بود.

ایشان با اشاره به هدف دوره های کودکان و نوجوانان، بیان می دارند: پروژه امروز ما تبیین جامعه توحیدی است. باید کودکان را که فطرتا موحد هستند آزاد بگذاریم تا ظرفیت توحید در خودشان را بروز دهند. مساله ما این است که چطور اجازه بدهیم کودکان ظرفیت خودشان را در توحید بروز بدهند و خرابش نکنیم. این چگونگی رویکردهای مختلفی دارد. در رویکرد قدرت مدار، قدرت نرم، قدرت سخت و قدرت نیمه سخت داریم. ما فطرتا منطبق با قدرت نرم هستیم. قدرت چیست؟ توان تحمیل اراده بر دیگری. میتوان با ۳ روش نرم، سخت یا نیمه سخت این اراده را تحمیل کرد. شرطی سازی از روش های غلط تربیت است. تشویق و تنبیه نیز این گونه است. این روش ها بیشتر برای حیوانات است. در مقابل فطرت، قدرت نرم را می پسندد که ارضایی و اقناعی است. سخت تر ولی انسانی تر است. این مورد را برای بچه با فیلم و انیمشین جا می اندازیم.

استاد حائری زاده با برشمردن متعلقات ایمان؛ ایمان به خدا، ایمان به غیب، ایمان به معاد، ایمان به انبیا، الهی ایمان به کتب آسمانی، ایمان به ملائکه و ایمان به آیات الهی بیان داشتند با محسوس ترین متعلق ایمان یعنی ایمان به آیات الهی، ایمان را در کودکان جا می اندازیم؛ هر شی و پدیده ای در اطراف ما آیت الهی است. آیت ها تابلوهایی در مسیر رشد و هدایت انسان هستند.

حکیم نگاه آیت مدار دارد. مثل سعدی که می گوید: برگ درختان سبز هرورقش دفتری است معرفت کردگار. یعنی برگ درختان را آیت می گیرد نه مثل امروز که برگ را زیر میکروسکوپ بررسی می کنند و ساختار آن را بررسی می کنند. یعنی بشر به جای اینکه انرژی اش را در آیت شناسی بگذارد در بررسی ساختار اشیا و پدیده ها می گذارد.

 جهان بینی اگر از ابتدا خراب شود بعدا مداوم خراب تر می شود. ابتدا ایمان به آیات الهی، سپس ایمان به سایر موارد روی آن بنا میشود. برعکس در آموزش قرآنی به کودکان از همان اول ایمان به خدا را کار میکنند. بچه فهمی و تصوری از خدا ندارد. بنابراین شروع کردن از این مورد غلط است. باید از مواردی که ملموس تر است شروع کرد.

استاد حائری زاده عضو هیئت علمی اندیشکده یقین بیان نمودند اراک یکی از ۱۰۰ شهر اصلی یونسکو برای اجرای برنامه هایش است؛ با عنوان ۲۰۳۰ یا هر عنوان دیگری. آقای ژولین هاکسلی که بنیان گذار یونسکو است در جزوه ای که در ابتدای تدوین یونسکو خودش تدوین کرده است میگوید فلسفه و هدف یونسکو ارائه یک دین طبیعی به مردم است. یعنی به جای یک دین وحیانی، ببینیم چه سازو کاری بر طبیعت حاکم است و از دل آن دین دربیاوریم. فلذا در هر طرح و برنامه ای اسمی از یونسکو و سازمان ملل آمد باید به آن شک کرد.

ایشان با اشاره به روی کردهای مختلف در دوره های استراتژی برای کودکان و نوجوانان، جزییات آن را بیان نمودند و در پایان به سؤالات حاضرین پاسخ دادند.

پیام بگذارید

ads