آموزش استراتژی در حسینیه‌ی کودکان

اندیش‌سرای کودک و نوجوان اندیشکده حکمت عهد در دهه‌ی اول محرم سال جاری (۱۳۹۸)، کلاس‌های استراتژی برای کودکان و نوجوانان را با همکاری هیأت رزمندگان اسلام در حسینه‌ی کودکان عاشقان ثارالله برگزار کرد.

با تصمیم اعضای هیأت اندیشه‌ورز اندیش‌سرا، بنیادی‌ترین مسئله یعنی روی‌کرد ایمان‌مدار به عنوان محتوای پایه انتخاب شد. به علت برگزاری کلاس‌های استراتژی در دهه‌ی اول محرم سال گذشته (۱۳۹۷)، تعدادی از کودکان با مبحث ۷ متعلق ایمان و ایمان به آیات الهی آشنا شده بودند. امسال نیز با مرور کلی این ۷ متعلق، موضوع ایمان به انبیا (ع) مطرح شد؛ زیرا انیمیشن‌ها و بازی‌های بسیاری ساخته شده‌اند که به‌طور مستقیم داستان زندگی پیامبران را مورد تحریف قرار می‌دهند. از طرف دیگر اشاره و تکرار داستان‌های انبیا (ع) موجب استواری قلب انسان (وَکُلًّا نَقُصُّ عَلَیْکَ مِنْ أَنْبَاءِ الرُّسُلِ مَا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤَادَکَ وَجَاءَکَ فِی هَذِهِ الْحَقُّ وَمَوْعِظَهٌ وَذِکْرَى لِلْمُؤْمِنِینَ/ ۱۲۰ سوره‌ی هود) در ادامه‌ دادن راه حق است. بعد از تدریس ۷ متعلق ایمان و پرداختن به وقایع زندگی پیامبران، در محتوای برنامه‌ریزی شده به واقعه‌ی عاشورا پرداخته شد تا با مرور حوادث آن دوران، درس ولایت‌مداری و حق پذیری در کودکان نهادینه شده و قلب آن‌ها با یادآوری واقعه‌ی عاشورا تثبیت شود. هم‌چنین حوادث واقعه‌ی کربلا با بیان تفاوت ارشاد از اغوا، برای کودک و نوجوان بازگو شد.

در این ۱۰ شب با پیوند دادن چهار روی‌کرد ایمان‌مدار، آیت‌مدار، عرصه‌مدار و قدرت‌مدار محتوا از طریق مسابقه‌های مختلفی برگزار شد. ابتدا محتوای نظری به‌طور مختصر توضیح داده می‌شد و برای فهم بهتر و تثبیت آن از ابزار مسابقه استفاده می‌شد.

به لطف خدا و توفیق حق، از طریق مسابقه کودکان و نوجوانان مفاهیم را به خوبی دریافت کردند و هر روز مشتاق‌تر از قبل پیگیر مباحث و موارد مطرح شده در حسینه‌ی کودک هیأت بودند.

مسابقه‌ها به صورت «گروهی» و تلاش جمعی طراحی شده بود که در کنار این موردِ مهم، تعیین یک نماینده در هر گروه برای اعلام نتیجه‌ی نهایی، موجب طرح موضوع رهبری و فرماندهی برای کودکان و نوجوانان بود.

  تصویر بالا مربوط به یکی از بازی‌هایی است که به همت مربیان اندیش‌سرای کودک‌ و نوجوان طراحی شد. این بازی گروهی به منظور آشنایی بیشتر با انبیا (ع) بود تا ویژگی‌های زندگی برخی از پیامبران برای کودکان و نوجوانان نهادینه شود.

 در یک طرف کارت‌ها نام ۱۴ تن از انبیا (ع) طراحی شده و در طرف دیگر ۱۴ عدد یکسان که نشان‌گر شماره‌ی گروه‌ها می‌باشد؛ یعنی ۱۴ کارت متعلق به گروه شماره‌ی ۱ و ۱۴ کارت متعلق به گروه شماره‌ی ۲ می‌باشد. به تعداد گروه‌ها کارت‌ها قابل طراحی هستند.

مربی به کمک خود بچه‌ها گروه‌ها را مشخص می‌کند و به هر گروه یک شماره اختصاص می‌دهد. هر گروه ۱۴ کارت خود را دریافت می‌کند و با تعیین یک نماینده منتظر بازی می‌شود.

مربی با خواندن یک بخش از زندگی یک پیامبر (ع) منتظر جواب هر گروه می‌شود و سپس جواب‌های صحیح و غلط هر گروه را علامت‌گذاری می‌کند. در نهایت گروهی که بیشترین پاسخ صحیح را داشته باشد، برنده شده و تمام اعضای گروه کارت جایزه دریافت خواهند کرد.

بازی‌های دیگری نیز به منظور آشنایی کودکان و نوجوانان با مفهوم  قدرت در واقعه‌ی عاشورا وجود داشت. برخی برای آشنایی دقیق‌تر با خود مفهوم قدرت و انواع آن (سخت، نیمه سخت، نرم) بود، برخی برای بیان تفاوت اغوا و ارشاد در واقعه‌ی کربلا و برخی نیز به منظور آشنایی با انواع قدرت‌های اعمال شده در جریان تکفیری بود که علیه خاندان نبوت اعمال شد و کار را به کربلا و روز خونین عاشورا کشاند.

پیام بگذارید

ads